© Howard Martenstyn

Read copyright & disclaimer notices.

  • LinkedIn Social Icon
  • Google+ Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • YouTube Social  Icon

FOLLOW ME

වෙරළ මුර සංචාරක යාත්රාවක්, ත්රිකුණාමලය

ආරක්ෂිත ජල

 

ශ්රී ලංකා මුහුදු සීමාවට මුහුදු තීරය ඔබ්බට 22km (12nm) දීර්ඝ හා වර්ග කිලෝමීටර් 21,500 ක පමණ භූමි ප්රමාණයක් ආවරණය කරයි.

මීට අමතරව, මෙම රට එහි වෙරළ බාහිර 370km (200nm) ව්යාප්තව වර්ග කිලෝමීටර් 510.000 ක පමණ භූමි ප්රමාණයක් ආවරණය වන එක්සත් ජාතීන්ගේ-නියමකර 'විශේෂ ආර්ථික කලාපයේ' (EEZ) අයිතිය භුක්ති විඳියි. ජල තීරුව මුහුදු පත්ල යට සහ උපපෘෂ්ඨ තුළ සම්පත් ස්වෛරී අයිතීන් සහිත අමතරව, ශ්රී ලංකාව ද මෙම කලාපය තුළ විද්යාත්මක පර්යේෂණ බලය නියාමනය හා පාලනය කිරීමට තනි අයිතිය තිබේ.

ශ්රී ලංකා වර්තමාන EEZ 200nm සීමාව ඉක්මවා ඇති සීමාව දීර්ඝ කිරීමට එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවිධානය වෙත ඉදිරිපත් කර ඇත. එක්සත් ජාතීන්ගේ නීතිය අනුව, රට දෙකෙන් ඉහළ අගය වන 2,500m ගැඹුර, සිට 350nm හෝ 100nm දක්වා මහද්විපික හිමිකම් පුළුවන්.

1979 සිට, ඉන්දියන් සාගරයේ තුළ ශ්රී ලංකා මුහුදු ජාත්යන්තර Whaling කොමිසම (IWC) විසින් ප්රකාශයට පත් ආරක්ෂිත කලාපය හෝ 'තල්මසුන් අභය' කොටසක් වී තිබේ.

ආරක්ෂාව තවදුරටත් 1994 දී සහයෝගීතාවය (IOMAC) සංවිධානය විසින් ජාතිය 38 ඉන්දියානු සාගර සමුද්රික කටයුතු කරන සියලුම මුහුදු ක්ෂීරපායින් දක්වා දීර්ඝ කරන ලදී හා සමුදුර ක්ෂීරපායීන් ද අංක 2 1996 ධීවර සහ ජලජ සම්පත් විසින් ශ්රී ලංකා නීතිය යටතේ ආරක්ෂා වී ඇත.

සමුද්ර ආරක්ෂිත
 

ශ්රී ලංකාවේ ජාතික උද්යාන, දැඩි ස්වභාවික රක්ෂිත සහ මැරීන් අභය භූමි බොහෝ ප්රධාන වශයෙන්, භූමිෂ්ඨ වාසස්ථාන සංරක්ෂණය පිළිබඳව අවධානය යොමු කරමින් වනජීවී සංරක්ෂණය සඳහා වෙන් කර ඇත. පසුගිය දශක කිහිපය කොරල් පරිසර පද්ධති හා සමුද්ර කැස්බෑවන් පිළිබඳව අවධානය යොමු කරමින් ජලජිවි ආරක්ෂා කිරීමට මාරුව දැක තිබෙනවා. අපි මෙම මාරුව දිගටම තර්ජනයට ලක් වූ සාගර ජීවි විශේෂය මගින්, බිඳෙනසුලු සාගර පරිසර පද්ධති හා විවේචනාත්මක සාගර වාසස්ථාන ආරක්ෂා කිරීම ඇතුළත් කිරීමට බොහෝ සෙයින් වැඩි හා හැකියාවක් නොලද කරනු ඇතැයි මා විශ්වාස කරනවා. සාගර සංචාරක වේගයෙන් ඉහල යන මෙම අවධානය යොමු සියලු වඩා වැදගත් බවට පත් වෙයි.

 

වහා අවශ්ය සියලු මුහුදු ක්ෂීරපායින් හා තවදුරටත් කොරල් ecosysems කිරීමට මෝරුන් සඳහා ආරක්ෂිත පියවර, මඩුවන්, sawfish, ගල්පර මාළු, seagrass ඇඳන්, shipwrecks අවට ප්රදේශ, ත්රිකුණාමලය ගේ පිටත වරාය හා දීර්ඝ වේ. ඔවුන්ගේ වාසභූමි බොහොමයක් මිරිකා කර ඇති බව එම humpback ඩොල්ෆින් සහ ඩගොන්ස් ලෙස ක්ෂීරපායී ආරක්ෂාව හදිසි අවධානය යොමු කළ යුතුව තිබේ. ආරක්ෂිත පියවර absensce එය අප සියලු අපගේ ක්රියා සහ ස්වයං-පාලනය, මෙම වෙබ් අඩවියේ නිර්දේශ අයට මෙන්, පහත සඳහන් හොඳම පරිචයන් මගින් වගකීම භාර ගත බව imperitive වේ.

 

සමුද්ර ආරක්ෂිත (MPa) මුළුමනින්ම සාගර පරිසරය කොටසකි. උදාහරණයක් ලෙස, බාර් රීෆ් නාවික අභය භූමිය හා Rumassala නාවික අභය භූමිය. සමුද්ර ඇසෝසියේටඩ් ආරක්ෂිත කලාප (මාපා) වගු හඳුනාගෙන එක්කෝ සමුද පරිසරයට හතරේ හුවමාරු කිරීම හෝ අර්ධ වශයෙන් සාගර පරිසරය කොටසකි.

National Parks of Sri Lanka
Sanctuaries Marine Protected Areas in Sri Lanka
නාවික ආඥා සහ ක්රියා

වෙරළ කලාප කළමනාකරණ සැලැස්ම ශ්රී ලංකාවේ, ජාතික පාරිසරික පනත, ධීවර ආඥා පනත හා වන සත්ත්ව හා වෘක්ෂලතා ආරක්ෂක ආඥා පනත සාමාන්ය හා සංවේදී කරදිය පරිසර භාවිතය හා සාගර පරිසරය ආරක්ෂා කිරීම සඳහා මාර්ගෝපදේශ හා රෙගුලාසි ලබා දෙයි.

වන සත්ත්ව හා වෘක්ෂලතා ආරක්ෂක (සංශෝධන) පනත, 1993 අංක 49 ශ්රී ලංකා සතුන් හා ශාක ආරක්ෂා කිරීම සඳහා අවශ්ය පියවර ගන්නා ලෙස අධ්යක්ෂ, වනජීවී හා සංරක්ෂණ දෙපාර්තමේන්තුව බල ගැන්වීම. මෙම පනත අනුව මෙම ප්රදේශවල ඇතැම් මුළුමනින්ම තහනම් වේ ද, ඇතුලුවීම, හා ක්රියාකාරකම්, සාගර අභය භූමි ස්ථාපිත කිරීම සඳහා සපයන සාගර සංචිත, රක්ෂිත කලාප ආදිය; අන් අය තුළ, පාලනය බලපත්ර හෝ බලපත්ර කිරීමයි. තවත් සමහර අය තුළ, සීමා නිදහසේ සිටින.

ධීවර හා 1996 ජලජ සම්පත් පනත අංක 2 ඒ සඳහා 1940 ධීවර ආඥා පනත හා සංෙශෝධන සියල්ල වෙනුවට, ශ්රී ලංකාව තුළ ධීවර හා ජලජ සම්පත් කළමනාකරණය, රෙගුලාසි, සංරක්ෂණය හා සංවර්ධනය සඳහා සපයයි.

 

ශ්රී ලංකාව තුළ දේශීය ක්රීඩා මාළු බිලී ම පාහේ නිදහස් වුවත් එය නියාමනය වේ. ධීවර හා ජලජ සම්පත් (සංශෝධන) පනත, 2013 අංක 25 දරන හා වෙනත් වැදගත් රෙගුලාසි ධීවර හා ජලජ සම්පත් දෙපාර්තමේන්තුවේ (DFAR) සිට ලබා ගත හැකිය. සමහර මුහුදු මත්ස්ය විශේෂ ශ්රී ලංකා මුහුදු කටයුතු කරමින් නීතිය මගින් තහනම් කර ඇත. DFAR සියලු ධීවර මෙහෙයුම් සඳහා විනාශකාරී ධීවර ආම්පන්න, ධීවර සංචිත ප්රකාශ සහ බලපත්ර ක්රමය යොදා ගැනීම තහනම් සඳහා ප්රතිපාදන ඇත. ධීවර පනත් හා නියෝග ගැන තව දුරටත් කියවන්න >>

 

1980 දී අමාත්ය මණ්ඩල අනුමැතිය ධීවර අමාත්යාංශය හික්කඩුව වරාය ප්රදේශයේ ප්රකාශ කිරීම සඳහා මහා හා පුංචි Basses පර ධීවර ආඥා පනත යටතේ ලබා දී ඇත කර, පොල්හේන රීෆ් ප්රදේශයේ, නාවික අභය භූමි ලෙස Passekuda හා කල්කුඩා බොක්ක හා පරෙවි දූපත. 1938 දී ප්රකාශයට පත් කරන යල දැඩි ස්වභාවික රක්ෂිතය, ඉතා කෙටි වෙරළ තීරය ඇති අතර සාමාන්යයෙන් විශේෂ බලපත්රයක් නොමැතිව අමුත්තන් සඳහා විවෘත කර නැත.

ශ්රී ලංකා මුහුදු හෙල්ලය ධීවර නීතිය විසින් අයකරනු ලබන ගාස්තු, වරදකි.

ශ්රී ලංකා නීතිය (පුරාවස්තු ආඥා පනතේ අංක 9 1940) බලපත්රයක් නොමැතිව කෞතුක භාණ්ඩ ඉවත් කිරීම ඇතුළු මුහුදු සීමාවට වසර 100 ඉක්ම තුළ ඕනෑම ගිලුණු යාත්රාවේ පන බේරා ගැනීමට තහනම් කරයි.​

මන්නාරම සිට සැතපුම් 2 දකුණු තලවිල ලක්ෂ්යයක් කිරීමට bêche-de-විද්යාලයේ විශ්රාමලත් (මුහුදු කූඩැල්ලන්), කොරල්, chanks ෂෙල් වෙඩි ඉවත් කිරීම තහනම් කර ඇත.

ඔබ ශ්රී ලංකා මුහුදු දෙස බලා තල්මසුන් සහ ඩොල්ෆින් යන්න හෝ වනජීවී හා සංරක්ෂණ දෙපාර්තමේන්තුව (ඩීඩබ්ලිව්සී) සිට බලපත්රයක් (උද්යානය ගාස්තු) තොරව සමුද්රීය ජාතික උද්යානයේ හෝ අභය අඩවියට නම්, ඔබ ම ව්යවස්ථාව කඩ කර ඇත.

කිසිදු පුද්ගලයෙකු ලියාපදිංචි සහතිකයක් එවැනි ධීවර යාත්රාව සම්බන්ධයෙන් නිකුත් කරනු ලැබේ නම් ශ්රී ලංකා වෝටර්ස් මාළු දේශීය ධීවර බෝට්ටු භාවිතා කළ හැකිය. පනත අංක 35 2013 මීට අමතරව, ශ්රී ලංකා මුහුදු සීමාවට ඕනෑම නියමිත ධීවර මෙහෙයුම් කටයුතුවල නිරත වීමට ඕනෑම පුද්ගලයෙකු සඳහා, ධීවර මෙහෙයුම් බලපත්ර ධීවර හා ජලජ සම්පත් අනුව අවශ්ය වේ (සංශෝධන).​

'කිසිදු පුද්ගලයෙකු හෝ ධීවර මෙහෙයුමක නිරතව විට පවුලේ Alopiidae ක, යන්තය මෝරුන් විශේෂය අල්ලා යුතු ය, විනෝද ෙහෝ කීඩා ධීවර', සහ ධීවර යාත්රාවක 'කිසිදු හිමිකරු හෝ නායක ගුවන් යානය රඳවා යුතු බව, transship, ඉඩම්, ගබඩා කිරීම, විකිණීම හෝ ඉදිරිපත් විකිණීමට සඳහා දැන්වීම් ඕනෑම කොටසක් හෝ සමස්ත සැකැස්මක් තිබීම. '

 
යටතටද ජාත්යන්තර වෙළඳ (CITES) පිළිබඳ සම්මුතිය

ශ්රී ලංකා 1979 (දශක හතරක් කිට්ටු) සිට (CITES) යටතටද ජාත්යන්තර වෙළඳ කටයුතු පිළිබඳ සම්මුතියට පක්ෂය වී ඇත. වනජීවී සංරක්ෂණ දෙපාර්තමේන්තුව, ශ්රී ලංකාව තුළ මේ සම්මුතිය සඳහා කළමනාකරණ අධිකාරිය වන්නේ. කෙසේ වෙතත්, අප තවමත් ජාත්යන්තර ගිවිසුම් බලාත්මක කිරීමට හැකි විය දේශීය නීති නැත. CITES අනුව, ජාත්යන්තර වෙළඳාමේ "අපනයන ජීවී විශේෂ පැවැත්ම අහිතකර වනු ඇත" තාක් කල් අවසර දී ඇත. එහි ප්රතිඵලයක් ලෙස, අපනයනය හෝ ආනයනය බලපත්ර-අහිතකර නොවන සොයා ගැනීම් සමග අවශ්ය වේ. ඒ නිසා, එය පාදක අධ්යයන සිදු කළ සහ ප්රමාණවත් නීති සම්පාදන බලය වේ නම් මිස වෘත්තීය ඉඩ දිය යුතු නැති බව imperitive වේ.

වර්තමානයේ වන සත්ත්ව හා වෘක්ෂලතා ආරක්ෂක (ෙවයි සංශෝධන) පනත, 2009 අංක 22 සහ රේගු (සංශෝධන) අංක 2, 2003 ක පනත පනත රේගු ආඥා පනත (ආඥා පනත අංක 17 1869 ක) පනත සංශෝධනය කිරීම සඳහා ශ්රී ලබා ගත ප්රධාන නීති දෙකක් ලංකා වනජීවී වලට සම්බන්ධ. එහෙත්, මේ ජාත්යන්තර වනජීවී සම්බන්ධ ඕනෑම අපරාධකරුවන් නඩු කිරීමට තරම් ප්රමාණවත් නොවේ.

මත CITES ලැයිස්තු, විශේෂ ඔවුන් ජාත්යන්තර වෙළෙඳ විසින්ම තර්ජනය ආකාරය අනුව උපග්රන්ථ බෙදේ.

  • උපග්රන්ථය මම CITES අතර තර්ජනයට වඩාත් බව විශේෂ ලැයිස්තුගත කරයි.

  • උපග්රන්ථය දෙවන අවශ්යයෙන්ම දැන් වඳවීමේ තර්ජනයට නොමැත නමුත් වෘත්තීය සමීපව පාලනය කරනු මිස බව තර්ජනයට බවට පත් විය හැකි බව විශේෂ ලැයිස්තුගත කරයි.

  • උපග්රන්ථය III වන විටත් විශේෂ වෘත්තීය නියාමනය කරනු බව තිරසාර නොවන හෝ නීති විරෝධී සූරාකෑමේ වැළැක්වීම සඳහා අනෙකුත් රටවල සහයෝගය අවශ්ය බව පක්ෂයේ ඉල්ලීම ඇතුළත් විශේෂ ලැයිස්තුවකි.